Lufthansa en piloten komen een crisisplan op korte termijn overeen

Dit artikel gaat over Nord Stream 2. Collectieve onderhandelingspartijen zullen tot het einde van het jaar wat lucht hebben: Lufthansa blijft met de vakbonden worstelen over spaarbijdragen in de coronacrisis. Een kortlopende overeenkomst met de piloten moet nu meer ruimte bieden. Apple schrijft weer geschiedenis aan Wall Street: de marktwaarde van de iPhone-gigant is voor het eerst boven de drempel van twee biljoen dollar gestegen. Een Amerikaans bedrijf heeft nog nooit zo hoog verhandeld. Na een prijsstijging van ruim vijf procent naar meer dan 467 dollar, markeerde de marktkapitalisatie van het Californische technologiebedrijf woensdag de nieuwe mijlpaal.

Met de deal geven de partijen bij het onderhandelingsakkoord zichzelf tot het einde van het jaar de tijd om te onderhandelen over verdere bezuinigingen om de coronacrisis op lange termijn het hoofd te bieden. Lufthansa eist besparingen van minimaal 20 procent op personeelskosten om ontslagen om operationele redenen te kunnen voorkomen. Overeenkomstige onderhandelingen bleven de afgelopen weken zonder resultaat. Binnen de VC waren er conflicten tussen de tariefcommissie, de raad van bestuur en piloten van andere Lufthansa-groepsmaatschappijen, die alleen met behulp van mediation waren opgelost. VC-president Markus Wahl had in de tussentijd kritiek op de dreigementen met ontslag van het bestuur. De piloten staan ​​klaar om een ​​merkbare bijdrage te leveren aan het aan boord houden van de gehele cockpitstaf. Het recent opgerichte platform “Ocean”, waarmee Lufthansa het steeds belangrijker wordende vrijetijdsverkeer vanuit haar hubs in Frankfurt en München wil organiseren, blijft een belangrijk twistpunt. De VC wil zoveel mogelijk voorkomen dat daar pilots met lagere tarieven worden ingezet. Lufthansa beloofde geen buitenstaanders in dienst te nemen en wil piloten van SunExpress Duitsland en de Duitse tak van Brussels Airlines daar inzetten.

De Lufthansa Group, met ongeveer 138.000 werknemers wereldwijd, heeft zijn wereldwijde overschot aan personeel na de corona-crisis op ongeveer 22.000 voltijdbanen geschat, waarvan ongeveer 11.000 in Duitsland. Op middellange termijn verwacht de groep een vloot die met 100 jets zal worden verminderd. Voor de stewardessen heeft hun vakbond Ufo een spaarovereenkomst getekend, waarvan de omvang ongeveer 2.600 banen moet opleveren. Aan de andere kant heeft Lufthansa de gesprekken met de vakbond Verdi over grondpersoneel afgebroken omdat zij de aangeboden kostenbesparende maatregelen niet voldoende vond. © dpa